الثلاثاء، 26 أغسطس 2008

أخيرا أخدت الرخصة


أخييييييييييراً تجاوزت كل الاختبارات والامتحانات وحصلت على رخصة السواقة.. بعد 8 شهور تدريب واختبارات.. وبعد مصاريف وصلت لـ 10 آلاف جنية مصري، أخدت الرخصة...لولولولولولولييييي.. الحمد لله مش كان فيه أي خطأ في الامتحان الأخير لدرجة ان الشرطي قالي مبرووك قبل ما أوقف العربية في الباركن.. علشان الناس اللي شمتت المرة اللي فاتت لما سقطت في امتحان الباركن والرويس تسكت خالص..ههههههههه
دلوقت بقى هندخل في مشكلة تانية بس صغيرة شوية، وهي اختيار العربية اللي هتتشرف إني أسوقها.. طبعا هي اللي هتتشرف مش أنا حتى لو كانت هامر أو أودي أو لكزس أو انفينتي أو بي إم إكس 6.. بس للأسف مفيش هنا في الإمارات عربيات نصر ولا لادا ولا حتى فيات 128...مش مشكلة أكيييد هلاقي عربيات بنفس المستوى...هههههه... المهم دلوقت ان الرخصة في جيبي.
يااااااااااه الواحد حاسس دلوقت ان هم كبير انزاح.. أصل انتو مش تعرفوا مدى الصعوبة في ان الواحد ياخد رخصة هنا.. فيه ناس دخلت الامتحان 10 مرات.. وفيه واحد أعرفه دخل الامتحان 32 مرة.. وفيه واحد قعد عشر سنيين لحد ما أخد الرخصة.. بس الحمد لله من تاني محاولة ربنا وفقني وخلصت من الحكاية دي.. وبصراحة أنا فرحت كتييير قوي.. ومش مبالغة لو قلت اني فرحت بالنجاح في امتحان السواقة وبالرخصة أكتر من فرحتي بنتيجة الثانوية العامة رغم اني طلعت التالت على المحافظة بتاعتي.. وأكتر من نتيجة البكالريوس رغم ان تقديري كان جيد جدا مع مرتبة الشرف.. الحمد لله.
إيه رأيكم، أنا بفكر أشتري هامر وأدوس كل العربيات الصغيرة في الشارع قدامي..ههههههه.. ولا أقولكم أستورد توك توك من الهند علشان مفيش منه هنا.. وأبقى أنا صاحب أول توك توك.. اختاروا انتو بقى وقولولي رأيكم.. أجيب هامر ولا توك توك.. ولا أجيب بطوطة زي بتاعة آبي وأنافسها..هههههههه
كل سنة وانتو كلكلم طيبين بمناسبة حلول شهر رمضان المبارك أعاده الله عليكم بالخير واليمن والبركات

الخميس، 14 أغسطس 2008

احترم نفسك

أكيد كلنا سمعنا عن حملة احترم نفسك اللي بتحاول تواجه ظاهرة قبيحة بدأت تستفحل في مصر وهي ظاهرة التحرش الجنسي، اللي بقت عاملة زي السرطان الخبيث اللي انتشر في المجتمع كله للأسف. وبصراحة كنت بتوقع ان الكلام في الموضوع ده بيتم تضخيمه، لكني اتصدمت لما قريت خبر في الصحف عن استطلاع عمله المركز المصري لحقوق المرأة اتذكر فيه إن نسبة 98% من النساء الاجنبيات اللي زاروا مصر، و83% من المصريات تعرضوا للتحرش الجنسي، لكن الأخطر من النسبة دي، ان ٦٢% من الرجال المصريين اعترفوا بأنهم بيتحرشو بالنساء. يعني مش بس قلة أدب لا وبجاحة كمان؟!!.
الغريبة ان نسبة كبيرة من الشباب والبنات كمان بيقولو ان السبب في انتشار الظاهرة القبيحة دي هو لبس وسلوك البنات، وسمعنا عن حملة جديدة اسمها احترمي نفسك، طيب ازاي نفسر تعرض البنات المحجبات للتحرش، ده فيه حتى بنات منقبات قالوا انهم تعرضوا لنفس الاهانة دي. وياريت الامر يقتصر على الشباب والبنات، ده حتى الاطفال الصغيرين بقم هما كمان مشكلة. كنت بتفرج مرة على برنامج 90 دقيقة وكان فيه طالبة في الثانوية بتتصل بتحكي مشكلة، المشكلة ايه بقى، ان باب مدرستهم ،(ثانوية بنات) قدام باب مدرسة ابتدائي بنين، والبابين بيتفتحو مع بعض، والعيال بتوع ابتدائي بيضايقوا البنات ويتحرشوا بيهم باللمس بطريقة وحشة.. طب هم الاطفال دول عارفين معنا الحاجات اللي بيعملوها..
فيه مشكلة أخلاق بجد.. والخوف ان المشكلة تزيد عن حدها في المستقبل، يعني لما الاطفال الصغيرين دول يكبروا هنتوقع منهم ايه؟؟ اذا كانوا وهما صغيرين بيعملوا كدة.. امال لما يكبرو يعملوا ايه؟؟؟ وبعدين هو الواحد ممكن يأمن ازاي على اخته أو بنته أو مراته انها تنزل الشارع أو تروح المدرسة او الجامعة او الشغل؟؟؟ بالتأكيد الامور مش سيئة جدا.. ولسة فيه قدر من الأمان.. لكنه للأسف بيقل كل يوم عن اللي قبله.
اعتقد ان المطلوب مش نعمل حملات ونطالب الناس انها تحترم نفسها.. المطلوب ان يكون فيه قانون رادع يحاكم اي حد يقوم بأي فعل من افعال التحرش.. انتو فاكرين يعني ان الاوروبيين ناس محترمين.. بالتأكيد لا بس فيه قانون والناس كلها بتحترمه لان مخالفته هتعرض اي واحد للعقاب.. المطلوب حملة لإصدار قانون يجرم ظاهرة التحرش.. المطلوب ان الامن يتحرك في الشارع ويحمي الناس كلها مش البنات بس ويكون مصدر أمان للناس مش مصدر خوف.. مش كفاية ابدا نطالب الناس انها تحترم نفسها.. لانها مش هتحترم نفسها ابدا ما دام مفيش قانون ممكن يعاقبها ومادام مفيش أمن بيردعها..

الاثنين، 4 أغسطس 2008

تاج جديد


التاج ده جالي هدية من الفنانة الدكتور نعكشة، وهي فنانة لأن رسوماتها تجنن ودكتورة لانها في كلية طب ربنا ينجحها ياارب، وعلشان مش اكون ممل هابدأ على طول لأني عارف ان الموضوعات دي بتبقى تقيلة على ناس كتير.
بدأت تدون من امتي ؟ و دخلت العالم ده ازاي ؟
أنا بدأت التدوين في فبراير 2008، يعني من فترة صغيرة، ودخلته ازاي دي قصة طويلة بس بشكل مختصر كنت بتصفح النت والمدونات واستفزني جدا بوست كانت كاتباه شيرين صاحبة مدونة أيامنا الحلوة..هههههههههههههه.. وكنت عايز أعلق عليه، مش هاقول طبعا هو ايه لأنها هي عارفة، وبعدين عملت المدونة علشان تكون موقع ثابت ليا أعلق من عليه أو أكتب فيه اللي أنا عاوزة. وبالمناسبة أنا بكتب مقالات سياسية لكني قررت من البداية ان مش أنشر أي مقال منها على المدونة أو أتكلم عن أي حاجة تخص الشغل.

ايه كان انطباعك في البداية ؟
والله هي أي حاجة بتكون في أولها ممتمعة لكنها بتتحول مع الوفت لنوع من الملل أو العبء، لكنها مهمة في التعبير عن بعض الآراء الشخصية والتواصل مع الناس الآخرين.

مين أكتر واحد بتهتم بتعليقه علي بوستك الجديد ؟
أي حد بيكتب تعليق لازم أهتم بيه، ولو مش بهتم مش هاضيف التعليقات أصلا.. وعلى رأي جملة قريتها في مدونة همس الحياة.. المدونة من غير تعليقات زي الصحراء. بس ده ما يمنعش ان فيه تعليقات معينة بتهمني شوية، منها مثلا سنووايت وآبي ونعكشة وبندقة واجدع بنوتة وايامنا الحلوة وعاشقة الجنة ودواير ونودي الزملكاوية ودينا واسراء حامد وعاشقة النقاب وغيرهم كتيير.. بشكل عام اي حد بيعلق ليه كل الاحترام والتقدير والاهتمام.

ايه أهم حاجة اتعلمتها من عالم التدوين ؟
بصراحة.. ولا حاجة،ههههههه بس هي زي ما قولت وسيلة جيدة للتعارف والتواصل مع ناس زي العسل.. ونافذة للترويح عن النفس وإبداء بعض الآراء.

ايه أكتر حاجة كرهتها ؟
الأساليب المبتذلة اللي البعض بيستخدمها في تعليقاته أو كتاباته.. بعض الناس بتحب تسفه من البعض أو تحقر من آراء الآخرين.. وفيه مدونين فاتحين مدوناتهم للشتيمة والسب لكل حد مختلف في الرأي.

حاسس ان التدوين له تأثير ؟
بالنسبة لي أنا ليه تأثيييييير كبير طبعااااً.. بس للأسف سلبي.. كفاية انه خلاني انسى رسالة الماجستير بتاعتي واللي بقالي سنة من ساعة ما فتحت المدونة مش كتبت فيها كلمة..ههههههههه.. طبعا مش المدونة هي السبب الرئيسي.. بس أهي شماعة بعلق عليها القصور والفشل والتراخي.

تهدي التاج لمين؟
أيامنا الحلوة
نونو 8 بنانيت
عاشقة الجنة
مريم
نهر الحب
دواير