الاثنين، 4 أغسطس 2008

تاج جديد


التاج ده جالي هدية من الفنانة الدكتور نعكشة، وهي فنانة لأن رسوماتها تجنن ودكتورة لانها في كلية طب ربنا ينجحها ياارب، وعلشان مش اكون ممل هابدأ على طول لأني عارف ان الموضوعات دي بتبقى تقيلة على ناس كتير.
بدأت تدون من امتي ؟ و دخلت العالم ده ازاي ؟
أنا بدأت التدوين في فبراير 2008، يعني من فترة صغيرة، ودخلته ازاي دي قصة طويلة بس بشكل مختصر كنت بتصفح النت والمدونات واستفزني جدا بوست كانت كاتباه شيرين صاحبة مدونة أيامنا الحلوة..هههههههههههههه.. وكنت عايز أعلق عليه، مش هاقول طبعا هو ايه لأنها هي عارفة، وبعدين عملت المدونة علشان تكون موقع ثابت ليا أعلق من عليه أو أكتب فيه اللي أنا عاوزة. وبالمناسبة أنا بكتب مقالات سياسية لكني قررت من البداية ان مش أنشر أي مقال منها على المدونة أو أتكلم عن أي حاجة تخص الشغل.

ايه كان انطباعك في البداية ؟
والله هي أي حاجة بتكون في أولها ممتمعة لكنها بتتحول مع الوفت لنوع من الملل أو العبء، لكنها مهمة في التعبير عن بعض الآراء الشخصية والتواصل مع الناس الآخرين.

مين أكتر واحد بتهتم بتعليقه علي بوستك الجديد ؟
أي حد بيكتب تعليق لازم أهتم بيه، ولو مش بهتم مش هاضيف التعليقات أصلا.. وعلى رأي جملة قريتها في مدونة همس الحياة.. المدونة من غير تعليقات زي الصحراء. بس ده ما يمنعش ان فيه تعليقات معينة بتهمني شوية، منها مثلا سنووايت وآبي ونعكشة وبندقة واجدع بنوتة وايامنا الحلوة وعاشقة الجنة ودواير ونودي الزملكاوية ودينا واسراء حامد وعاشقة النقاب وغيرهم كتيير.. بشكل عام اي حد بيعلق ليه كل الاحترام والتقدير والاهتمام.

ايه أهم حاجة اتعلمتها من عالم التدوين ؟
بصراحة.. ولا حاجة،ههههههه بس هي زي ما قولت وسيلة جيدة للتعارف والتواصل مع ناس زي العسل.. ونافذة للترويح عن النفس وإبداء بعض الآراء.

ايه أكتر حاجة كرهتها ؟
الأساليب المبتذلة اللي البعض بيستخدمها في تعليقاته أو كتاباته.. بعض الناس بتحب تسفه من البعض أو تحقر من آراء الآخرين.. وفيه مدونين فاتحين مدوناتهم للشتيمة والسب لكل حد مختلف في الرأي.

حاسس ان التدوين له تأثير ؟
بالنسبة لي أنا ليه تأثيييييير كبير طبعااااً.. بس للأسف سلبي.. كفاية انه خلاني انسى رسالة الماجستير بتاعتي واللي بقالي سنة من ساعة ما فتحت المدونة مش كتبت فيها كلمة..ههههههههه.. طبعا مش المدونة هي السبب الرئيسي.. بس أهي شماعة بعلق عليها القصور والفشل والتراخي.

تهدي التاج لمين؟
أيامنا الحلوة
نونو 8 بنانيت
عاشقة الجنة
مريم
نهر الحب
دواير

هناك 40 تعليقًا:

د/اجدع بنوته يقول...

انا اسمى مكتوب

دايما انا اول كومينت

ههههههههههههههههه اى خدمه

اجابات زى الفل

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

السلام عليكم
المدونة من غير تعليقات زي الصحرا ليه ابدا
المهم تتقري مش يمكن يكون الموضوع متكامل ومش محتاج اضافة
المهم تاج دمه خفيف
تحياتي

كلام على بلاطة يقول...

كلام جميل يا نور الحياة
الله ينور
تحياتى

. يقول...

hello
:)

oRiGiNaL HeArT يقول...

اجابات حلوة وموضوعيه اوى
ربنا يوفقك ويكون فى عونك
وشد حيلك شوية فى المستر بتاعتك
تحياتى

GiGi world يقول...

التدوين ده حقيقى حكايه كبيره قوي
وفعلا حاجه بجد مهمه كفايه بنقدر نتكلم فى مجتمع كل فرد فيه مش عايزنا ولا سامحلنا نتكلم اجابات رائعه ربنا يكرمك يارب
تحياتي

Empress appy يقول...

عارف احلى حاجه فى البوست ده ايه اه والله
انك محدفتنيش بالتاج ده فى قفايا اصله ورم بجد ههههههههههههه

وبعدين تعالى هنا اديك فوق مش استفدت وانا اللى عماله انبح فى صوتى انا وخرفانى واحاول اغير السلبيه فى الناس وانت مفيش فايدة مش استفدت روح اللهى سمكه بلطى تعضك ههههههههههه

M.a.r.y.o.o.o.m يقول...

بالنسبة لي أنا ليه تأثيييييير كبير طبعااااً.. بس للأسف سلبي
دي اكتر حاجه عجبتني لان انا بحس نفس الاحساس
وميرسي يا جميل ع التاج بسيط ومش اسئلته خصوصية اوووي

نونو يقول...

ورغم انة مقلب بس سيادة الباحث السياسى يؤمر
انت تؤمر يافندم
فعلا بجد اجاباتك حلوة اوى
وربنا معاك
انا همشى بقى لانى كدة هضرب علشان اروح المعتقل واجيب حاجات وبعدين اسافر

غير معرف يقول...

الله عليك
اجاباتك جامده
و التاج اسمحلي اضعه علي راسي

nody يقول...

نودى الزملكويه
تصدق بالله انا عماله اقراء ولا جه فى باللا انك تقصدنى غير فى تانى سطر

يعنى اشهد عليك الناس واقول لهم انك بتيجى عاندى وتفضل تغيظ فيه بعد الماتشات
ماكنش العشم
هى دى كلمه الف سلامه عليكى يانودى
وانا عيانه وملازمه الفراش

ومهما تعمل على فكره انت ليك معزه خاصه عاندى
علشان تعرف الفرق بس
تحياتى
ياشيوعى يا بتاع اللون الاحمر

غير معرف يقول...

يالهوي ههههههههه انا السبب في دخولك عالم التدوين عايزة هدية بقى بسررررعة
الحمد لله ان البوست اللي انا كتبته واستفزك خلاك تدخل عالم التدوين انا حكيت الحكاية ونزلت لينك البوست كمان عشان يشوفوك وانت ماسكلي الساتور وانا مسكالك الشاكوش وكانت هتبقى مجزرة يلا المسامح كريم

تحياتي يامصري يامش غلبان ههههه

Unknown يقول...

ازيك
يارب تكون بخير
اولا بجد ايجاباتك صريحة ودا شئ حلو جداا لان الصراحة شئ جميل
اما عن تمريرة لى فانت بتعاقبنى ولا اية ؟؟
بس ان شاء الله احاول اعملة
وانا شاكرة جدا لك
ربنا يوفقك
تحياتى

Mercy Devil يقول...

هى فين باقى إجابات التاج ؟

Unknown يقول...

اجابات حلوة :)
ايه الشطارة دي :)

شكرا للي اداك التاج ..
مشكورة يا نعكشة :)

نعكشة يقول...

ربنا يعينك يا رب

طيب مفكرتش تاني في حكاية الماجستير دية؟؟؟

فكر والله اصل انا اعرف حد عمل التمهيدي بتاع الماجستير
وكان خلاص بقة هيبقي مع دكتور و بتاع
وبعدين كسل
وراح عليه التمهيدي
فزعلت قوي

اعملة كدة و خليك شوجاع

الحمد لله رب العالمين
مشوفتش مدونة عاملة نفسها للشتايم

ابقى قولي هما فين عشان اتحقق بنفسي
هههههههههههههه

بهرج

الحمد لله

هوه مش دايماً سلبي

بس اهو

ساعات

يلا خير

سلام عليكم

غير معرف يقول...

انت رحت فين
اوعي تكون بتصيف

في حب مصر يقول...

د أجدع بنوتة

هو مش دايما قوي ان انتي اول كومينت.. ده انتي بقالك شهرين مختفية يا دكتورة.. بس طبعا يشرفني جدا تكوني اول كومينت.. ويارب كدة دايما منوراني ويوفقك في الامتحانات

تحياتي

في حب مصر يقول...

كلام على بلاطة

متشكر على مرورك وتعليقك الجميل

تحياتي

في حب مصر يقول...

نونو عاشقة النقاب
اللي بقصدة من انها زي الصحرا انها بتكون جرداء .. لان التعليقات هي اللي بتدي نوع من الحياة لاي بوست.. هي اللي بتخلي فيه تواصل مع الناس

وشكرا على مرورك ودايما منوراني

في حب مصر يقول...

جي جي

متفق معاكي وربنا يوفقك ويكرمك
وشكرا على مرورك ويارب دايما تنوريني

تحياتي

في حب مصر يقول...

ابي

انا عارف طبعا ان الواجب هيكون تقيل عليكي قوي .. وممكن تطنشيني فيه.. علشان كدة مش رضيت أحدفه عليكي..

بالعكس ده يؤكد رأيي .. شوفي بقالك قد ايه بتحاولي تغيري سلبية الناس ومفيش فايدة.. يبقى التدوين ملهوش اي تأثير ايجابي.. ومش بيفيد حد..ههههه

سموك منوراني دايما

في حب مصر يقول...

مريم

كويس فيه حد اتفق معايا

منوراني دايما وحمد لله على سلامتك

تحياتي

في حب مصر يقول...

نونو 8 بنانيت

ربنا يكرمك يا رب.. عارف ان الواجب تقيل بس استحملي شوية

مسافرة على فين؟؟؟؟؟؟؟

تحياتي ومنوراني دايما

في حب مصر يقول...

عاشقة الجنة

ربنا يكرمك يا رب
التاج هو اللي هيتشرف وينور من راس سموك
تحياتي ودايما منوراني

في حب مصر يقول...

نودي
هو عيب يعني لما أقول نودي الزملكاوية..وبعدين انا باجي عند أهنييكي على الخسارة دايما.. كدة ابقى بغيظك..ههههه

انا مش كنت اعرف انك تعبانة.. بس بجد الف الف سلامة ليكي

انتي ليكي معزة اكتر رغم انك زملكاوية..

شيوعي احمر.. ده شرف ليا..ههههه
منوراني سموك والله

اه مبروك للزمالك الفوز على المحلة

في حب مصر يقول...

أيامنا الحلوة

انتي هديتك هتبقى كبيييييييييرة قووووي علشان انتي اللي دخلتيني عالم التدوين...هههههه.. بس ابقي استحمليها
وبعدين انتي سيحتيلي ونزلت البوست من جديد.. ماشي يا ستي.. خلي الناس هي اللي تحكم

منوراني دايما يا شيرين

تحياتي

في حب مصر يقول...

نهر الحب؟؟

يعني عايزاني انا لوحدي اللي اتعاقب يعني؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ربنا يكرمك

ومنوراني دايما

في حب مصر يقول...

mercy devil
هو يعني لازم الأسئلة كلها تتجاوب.. كفاية دول؟؟؟؟؟؟؟؟؟

منورني في اول مرور

في حب مصر يقول...

قهوة بالفانيليا.. شيماء على

ايه الشطارةدي؟؟؟ استاهل حتة شكولاته طيب؟؟؟؟؟؟

منوراني وشكرا لمرورك ولصاحبة التاج طبعا الفنانة الدكتورة نعكشة

تحياتي

في حب مصر يقول...

نعكشة

بالنسبة للماستر سموك هو انا بالفعل لسة بشتغل فيه وانجزت جزء منه بس حصل كدة حالة خمول وكسل وانشاء الله هتنتهي وارجع اكمل فيه تاني..
وبعدين انتي المفروض اول وحدة تعلقي هو التاج ده مش بتاعك

منوراني يا دكتورة

في حب مصر يقول...

عاشقة الجنة
موجود سموك
بصيف في أبوظبي؟؟؟هههههههه
لا ابدا بس شوية احباطات كدة وانشاء الله تخلص قريب

شكرا لسؤالك ودايما منوراني

سنووايت يقول...

انا برده بدأت في مدونتي من شهر فبراير

الاساليب المبتذلة فعلا بتضايقنا كلنا انا بتمني تختفي من عالم التدوين بجد

بس ليه تاثير المدونة سلبي كدة , دي اكيد حجة , ياريت تكمل فيها وتحكيلنا بقي عن تجربتك مع رسالة الماجيستير قريب اوي علي المدونة

تمنياتي بالتوفيق

غير معرف يقول...

الف سلامه عليك من الاحباط
قطيعه تقطع الاحباط وسنينه اللي طايلنا كلنا

Esraa Hamed يقول...

اجابات حضرتك عجبتني فعلا
و بجد ربنا يكرمك علي مجاملتك و رأيك في تعليقي و اللي بجد خلاني سعيدة جداااااا

بس هرجع تاني و اقول اني زعلت اوي لما قلت ان المدونة نستك الماجستير بتاعتك لأن لازم يبقي فيه اولويات في حياتنا
في ناس معينة بتقي مدوناتهم هي اهم حاجة ليهم لأن بيبقي مجال عملهم اصلا الكتابة مش مجرد موهبة
بس طالما حضرتك في مجال تاني بتشتغتل فيه مع الكتابة لازم تهتم بيه اوي و تراجع حسابات تاني و متخليش حاجة تطغي علي حاجة
شوف انهي فيهم اللي هيوصلك لهدفك و هو ده اللي ياخد الاولوية و التاني بعده

انا عارفة اني حشرت نفسي حبة في الموضوع بس حسيت اني لازم اقول كده
اتمني اسمع اخبار كويسة قريبا ان شاء الله بخصوص الماجستير بتاعتك و بعدها الدكتوراه كمان ان شاء الله

ربنا يكرمك و يوفقك يارب
و جزاك الله كل خير مرة تانية علي كلامك الجميل

غير معرف يقول...

انت فييييييييييييييييييييييييييين

في حب مصر يقول...

سنواويت

مصادفة جميلة جدا اننا بدأنا التدوين في نفس الشهر.. بس طبعا مدونة سموك اجمل مليون مرة من اللي عندي

ربنا يوفقك
ويارب دايما منوراني

في حب مصر يقول...

عاشقة الجنة

ربنا يكرمك يا رب.. ويسمع منط.. يقطع الاحباط وسنينة

دايما منوراني سموك

في حب مصر يقول...

اسراء حامد
على فكرة دي مش مجاملة دي حقيقة.. انتي من الناس اللي تهمني تعليقاتها جدا

ومتشكرا جدا على النصيحة الغالية دي.. انا عارف اني مصر شوية بس انشاء الله الامور تكون احسن قريب

شكرا لمرورك ودايما يارب كدة منوراني

تحياتي

في حب مصر يقول...

عاشقة الجنة

موجود سموك.. انا اصلا نزلت بوست واضطريت اني اشيله بعد التعليقات اللي انتقدتة جامد

ومتشكر جدا على سؤالك

تحياتي