الأحد، 18 مايو 2008

عميل أمريكاني


رغم اني مش بحب أتكلم عن شغلي أو اللي بيحصل فيه، لكن معلش هاضطر أكسر القاعدة المرة دي لأن الموقف اللي حصل يستحق نكسر القاعدة علشانه، الموضوع باختصار اني كنت بتفرج على بعض القنوات الإخبارية في التليفزيون وبتابع اللي بيحصل في لبنان، واستفزني جدا اللي شوفته خاصة من حزب الله اللبناني اللي قواته وميليشياته احتلت بيروت وقطعت الطرق باستخدام السلاح، ورغم اني كنت يوم أجازة من الشغل لكني قررت أكتب موضوع عن الأحداث دي كلها، وطبعا الموضوع كان كله انتقادات لحزب الله، قولت فيه ان السلاح بتاعه فقد الشرعية وانه مبقاش سلاح مقاومة وان قواته بقت عاملة زي الميليشيات اللي في العراق..إلخ. والموضوع اتنشر على موقع المؤسسة اللي انا بشتغل فيها.
****
المهم بعد دقايق من نشر الموضوع اتصل واحد زميل لي في الشغل (باحث لبناني في الإدارة الاستراتيجية) وأبدى إعجاب غير طبيعي بالموضوع وعرض انه ياخد الموضوع معاه البيت يسهر عليه ويترجمة علشان يتنشر على الصفحة الانجليزية للموقع بسرعة، وفعلا اخد الموضوع وترجمه واتنشر تاني يوم. وبعد ما رجعت البيت اتصل زميل تاني انتقد الموضوع وقال إنه أسوأ موضوع انا كتبته من يوم ما جيت هنا، واتهمني بعدم الموضوعية والانحياز ضد حزب الله اللي بيدافع عن كرامة العرب والمسلمين، واني بكرر نفس كلام أمريكا وإسرائيل اللي عايزين يدمروا الحزب.. قلت عادي كل واحد شايف الموضوع من زاويته هو .. وبعدين اتصل كذا واحد وقالوا رأيهم وكانو طبعا منقسمين واحد مؤيد والتاني معارض حسب موقف كل واحد من حزب الله وإيران.
****
لكن الغريب بقى ان أحد زملائي في العمل وهو باحث برضه بس كبير في السن (فوق الخمسين سنة) حذرني وقال: انت كدة دخلت عش الدبابير ومش بعيد تتعرض للاستهداف من حزب الله وإيران، وممكن يعتبروك عميل أمريكي!!!! (يا نهار مش فايت هي وصلت للقتل والعمالة ههههههه) طبعا أنا ضحكت جدا وعدى الموضوع..
****
تاني يوم وانا في الشغل جالي تليفون من واحد قال انه تبع السفارة الاسترالية وقال ان نائبة السفير الاسترالي في أبوظبي عزماني على فنجان قهوة في اي وقت أنا أحدده علشان تتناقش معايا في الموضوع... أنا سألته هو فيه ايه بالظبط.. قال انها قرت الموضوع بتاع لبنان وعجبها وعايزة تتناقش معاك فيه!!! انا طبعا اعتذرت وقولتله انا مقدرش اجتمع مع أي حد على مستوى رسمي الا بعد موافقة المؤسسة اللي انا فيها وحولته على المسؤولين عني علشان يتفاهموا مع بعض.. المهم لما الباحث زميلي ده عرف حكاية السفارة اعتبرها دليل على مساعي السفارة الاسترالية (ومن وراها الأمريكية) لتجنيدي لحسابهم..ههههههههه.. وفيه واحد تاني تفتق ذهنه عن خطر كبير وهو ان السفارة الايرانية في الامارات ممكن تاخد بالها وتقرأ الموضوع ويحطوني في دماغهم، وانتو بقى عارفين يعني ايه أحمدي نجاد يحطني في دماغه..هههههههه
****
أنا بحكي القصة دي كلها بصراحة علشان أوضح حاجة صغيرة هي ان ازاي الناس (وخاصة المصريين) بيحبوا يضخموا الأمور ويحطو سيناريوهات مستحيلة وبيصدقوها.. وازاي كمان انهم مش بيتقبلو الرأي الآخر، جايز انا عندي رأي مختلف عن رأي أي حد .. عادي جدا.. وكمان مش معنى ان رأيي يتفق مع رأي أمريكا أو استراليا في بعض المواقف يبقى خلاص بقيت بعبر عنهم وعميل ليهم بالعكس انا كتبت موضوعات كتير عن أمريكا وكلها تقريبا انتقادات وشتايم ليها ولسياستها.. الموضوع باختصار مسألة رأي جايز يكون صح وجايز يكون غلط.. لكنه مش عمالة ولا تخوين طبعا..ههههههههههههههه..
***

الاثنين، 5 مايو 2008

مهلبيات


ثمة كثير من الأحداث والمواقف التي نشهدها أو نسمعها ولا يمكن تفسيرها بالمنطق أو العقل، لكنها تكشف بوضوح مدى التخبط والارتجالية التي أصبحنا نعيشها، لذا لم أجد غير كلمة "مهلبيات" لوصفها، ومن هذه المهلبيات مثلاً:

* إدراج اسم أحد أعضاء الحزب الوطني ضمن كشوف الفائزين بالتزكية لمجلس محلي ميت غمر في حين أن اسمه لم يكن أصلاً ضمن كشوف المرشحين النهائية. وهذا طبعاً إنجاز غير مسبوق، فلم نسمع في تاريخ إجراء أي انتخابات في أي دولة من دول العالم كله عن فوز مواطن لم يرشح نفسه ولم يزكه أحد؟، ولكنها بركات الحزب الوطني!!

* نجاح مرشح "ميت" في انتخابات محليات دمياط؛ حيث حقق «المرحوم» محمد السيد أبورجب انتصاراً كاسحاً في انتخابات المجالس المحلية في قرية ضرغام التابعة لمركز دمياط .. واستطاع أن يحقق أعلي الأصوات بالدائرة، متفوقاً علي منافسيه من الأحياء علي الرغم من وفاته قبل إجراء الانتخابات بيومين!!

* فجأة ومن دون مقدمات، صدر قرار جمهوري بإنشاء محافظتين جديدتين في مصر، محافظة حلوان ومحافظة 6 أكتوبر، يعني بقينا 28 محافظة في عين العدو، الغريب إن الحدود بتاعة المحافظات اتغيرت واتعدلت أكثر من مرة بعد صدور القرار بساعات.. وده طبعا دليل على حكمة القرار ودقته.. محدش يصدق القلة المندسة اللي بتقول انه عشوائي وارتجالي ومتخبط!!.. أنا بس عايز أعرف انا دلوقت تبع أنهي محافظة!!!

* في لفتة إنسانية عظيمة قررت الحكومة المصرية تصدير الغاز الطبيعي لإسرائيل بسعر أقل من السعر العالمي بمعدل 25% وأقل من السعر المحلي بمعدل 35%، لمساعدة إسرائيل على مواصلة نموها الاقتصادي.. الغريب إن الحكومة المصرية وعلشان تعوض الخسائر بتاعتها في الصفقة دي قررت رفع الدعم عن الغاز والكهربا بالنسبة للمصانع المصرية كثيفة الطاقة، وده طبعا معناه إن أسعار المنتجات اللي بتنتجها المصانع دي، خاصة مصانع الحديد والأسمنت والألومنيوم والأسمدة، هترتفع بنسب كبيرة أكتر ما هي مولعة دلوقت، واللي هيتحمل الفرق هو احنا.. يعني باختصار الحكومة هتبيع الغاز لإسرائيل بأسعار مخفضة والفرق نتحمله احنا.. شوفتوا إنسانية وحب لإسرائيل أكتر من كدة.. متهيألي أمريكا نفسها ما بتعملش كدة.

* في نفس اليوم اللي حكم فيه القضاء العسكري على 25 من قادة الإخوان بالسجن مدد تتراوح ما بين 3 و10 سنوات، مع ان القضاء المدني برأهم قبل كدة، برأت محكمة مدنية نائب الحزب الوطني هاني سرور، اللي كان متهم في قضية توريد أكياس الدم الفاسدة.. ليه لأ مش هاني سرور عضو بارز في الحزب الوطني إزاي يتحكم عليه يعني هي فوضى.. وبعدين الراجل كان بيقدم خدمة وطنية عظيمة لمصر والمصريين.. الراجل كان بيريح المرضى بالدم الفاسد علشان يموتوا ويرتاحوا من الألم والمرض وكمان البلد تخف من السكان.. يبقى بيخدم البلد والشعب ولا لأ؟؟؟ .. وعلى رأي الشاعر.. يا مصر لو نيلك صلصلة مش هيكفي الكوسة اللي فيكي!!!!!!!!

* الإخوان المسلمين قرروا عدم المشاركة في اضراب 6 أبريل.. وبعد شوية أعلنوا مشاركتهم في إضراب 4 مايو..إيه اللي حصل خلاهم يغيروا رأيهم مش فاهم.. بس الغريب ان المشاركين في إضراب مايو أقل بكتير قوي من اللي شاركوا في إضراب إبريل.. وده دليل قاطع على التأثير الكبير للإخوان في الساحة المصرية!!.

* الريس بتاعنا كتر خيره ربنا يطول في عمره ويحكمنا 80 سنة كمان قرر منح الشعب علاوة 30%.. فالشعب قليل الأصل عمل إضراب في عيد ميلاده الثمانين.. شوفتوا شعب زي ده ياكل وينكر!!!


كفاية كدة ياريت اللي عنده مهلبيات تاني يقول عليها